Projektas „Atspariosios Baltijos šalys“ – medijų raštingumo mokymai Vilniaus darželių darbuotojams

Projektas „Atspariosios Baltijos šalys“ – medijų raštingumo mokymai Vilniaus darželių darbuotojams

Šiandieninėje informacijos visuomenėje, kurioje skaitmeninės technologijos ir internetas užima vis svarbesnę vietą, medijų raštingumas tampa būtina įgūdžių sritimi. Tai apima gebėjimą analitiškai vertinti informaciją, suvokti jos šaltinius bei suprasti, kaip medijos formuoja mūsų suvokimą apie pasaulį. Sparčiai besikeičiantis medijų turinys ir vis didėjantis informacijos srautas kelia iššūkių kiekvienam žmogui, todėl gebėjimas atskirti patikimą informaciją nuo dezinformacijos yra būtinas siekiant priimti pagrįstus sprendimus tiek asmeniniame, tiek profesiniame gyvenime. Be to, medijų raštingumas skatina kūrybiškumą ir skaitmeninį raštingumą, suteikdamas galimybę ne tik vartoti, bet ir kurti turinį, kuris yra etiškas ir atsakingas.


Projekto „Atspariosios Baltijos šalys“ metu, Vilniaus darželio auklėtojos buvo kviečiamos į medijų raštingumo mokymus. Šie mokymai buvo orientuoti į medijų raštingumo ir dirbtinio intelekto (DI) galimybių nagrinėjimą, įvairių komunikacijos formų tyrinėjimą ir šiuolaikinių technologijų pritaikymą ugdymo procese. Auklėtojos turėjo galimybę įgyti naujų įgūdžių, kurie gali padėti moderniau ir kūrybiškiau dirbti su vaikais bei pritaikyti įgytas žinias jų lavinimo procese. 


Projekto metu dalyvės išbandė įvairius praktinius įrankius, kurie gali padėti užtikrinti saugumą socialiniuose tinkluose. „Google Privacy Checkup“ ir „Have I Been Pwned“ buvo pristatyti kaip svarbūs įrankiai, padedantys apsaugoti asmens duomenis ir patikrinti, ar asmeninių paskyrų saugumas nebuvo pažeistas. Didelis dėmesys buvo skirtas saugumo internete klausimams, pavyzdžiui, kaip generuoti sudėtingus slaptažodžius ir užtikrinti kuo didesnį paskyrų saugumą socialiniuose tinkluose.  Kuriant sudėtingus slaptažodžius, naudojome įvairius slaptažodžių generatorius ir tvarkykles. Šie įrankiai padėjo sukurti stiprius, sunkiai atspėjamus slaptažodžius, kuriuos sudarė atsitiktinės raidės, skaičiai ir specialieji simboliai. 


Viena iš svarbiausių mokymų dalių buvo skirta dirbtinio intelekto galimybių nagrinėjimui. Auklėtojos sužinojo, kaip dirbtinis intelektas gali būti naudojamas personalizuojant ugdymo turinį pagal kiekvieno vaiko poreikius. Tai padeda skatinti mokymąsi per interaktyvias programas ir analizuoti vaikų mokymosi progresą. Pavyzdžiui, „ChatGPT“ buvo pristatytas kaip įrankis, galintis padėti kurti kūrybines užduotis ir planuoti ugdymo procesą.


Mokymų metu buvo tyrinėjamos įvairios komunikacijos rūšys ir formos. Auklėtojos analizavo reklamos skleidžiamas žinutes, mokėsi atpažinti paslėptą reklamą ir suprasti, kaip skirtingos komunikacijos formos gali paveikti auditoriją. Šių užsiėmimų tikslas buvo skatinti dalyves kruopščiau analizuoti medijų turinį, lavinti jų kritinio mąstymo įgūdžius ir gebėjimą atpažinti subtilius manipuliacijos metodus, kurie gali paveikti vaikus.


Taip pat, buvo analizuojama  „Google Advanced Search“ paieškos programa, siekiant padėti auklėtojoms efektyviau rasti tikslią ir patikimą informaciją internete. Dalyvės mokėsi naudoti pažangias paieškos funkcijas, kurios leidžia filtruoti rezultatus pagal įvairius kriterijus, taip pagerinant informacijos paieškos kokybę ir efektyvumą. Be to, mokymuose buvo supažindinama su  „Google Trends“ veikimo principu, kuris leidžia sekti ir analizuoti populiarias paieškos užklausas bei jų tendencijas. Tai padėjo dalyvėms geriau suprasti, kokios temos ir klausimai yra aktualūs visuomenei ir kaip šią informaciją galima panaudoti ugdymo procese.


Projekto metu buvo aptariama ir autorinių teisių svarba. Dalyvės susipažino su intelektinės nuosavybės apsaugos taisyklėmis, etikos principais ir teisinių reikalavimų laikymosi pagrindais skaitmeninėje erdvėje. Tai ypač svarbu kuriant ir dalijantis mokymo turiniu, kad būtų užtikrinta teisėta ir etiška praktika.

Skatindami medijų raštingumo švietimą mokyklose, universitetuose ir suaugusiųjų švietimo programose, galime sukurti labiau informuotą visuomenę, kuri geba analitiškai vertinti informaciją ir priimti pagrįstus sprendimus. Tai padeda kurti atsakingą ir atsparią informacijos vartotojų bendruomenę, suteikia įrankius ir žinias, kaip efektyviai naudotis internetu, identifikuoti patikimus šaltinius ir analizuoti gautą informaciją. Gebėjimas naudoti paieškos sistemas, tikrinti šaltinių patikimumą ir atpažinti dezinformacijos požymius padeda išvengti klaidinančios informacijos įtakos. Be to, mokymasis apie kibernetines grėsmes, tokias kaip socialinės inžinerijos atakos, gali padėti vartotojams apsisaugoti nuo įvairių manipuliacijų ir pavojų.


Ši mokymo programa suteikė ne tik naujų žinių ir praktinių įgūdžių, bet ir padėjo sukurti stipresnį technologinį pamatą, kuris yra būtinas ugdant šiuolaikinę kartą. Pritaikant įgytas žinias apie kompiuterinį raštingumą, dirbtinio intelekto galimybes ir saugumą internete, auklėtojos galės ne tik inovatyviau ugdyti vaikus, bet ir užtikrinti jų saugumą skaitmeninėje erdvėje. Tai, savo ruožtu, padės kurti atsakingą ir kritiškai mąstančią visuomenę, gebančią atpažinti ir atsispirti dezinformacijai bei manipuliacijai. Šis projektas yra puikus pavyzdys, kaip svarbu ugdyti medijų raštingumą įvairaus amžiaus grupėse, siekiant sukurti informuotą ir atsparią visuomenę.