27 Nov Kaip interaktyvus kompiuterinis žaidimas „Dezinformacijos Medžioklė“ ugdo kritinį mąstymą ir atsparumą dezinformacijai?
Šiuolaikinėje skaitmeninėje visuomenėje dezinformacijos sklaida tapo viena iš didžiausių grėsmių informaciniam saugumui. Daugelis žmonių kasdien susiduria su klaidinančia ar neteisinga informacija socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje, todėl itin svarbu išmokti atpažinti melagingus faktus. Norint apsisaugoti nuo klaidinančios informacijos, ieškoma įvairių inovatyvių sprendimų, kurie padėtų užkirsti kelią dezinformacijos sklaidai. Atsižvelgiant į tai, buvo sukurtas žaidimas, kurio tiklas padėti moksleiviams lavinti gebėjimą analizuoti informaciją, taip prisidedant prie bendro informacinio raštingumo didinimo visuomenėje.
„Dezinformacijos medžioklė“ yra unikalus žaidimas, sukurtas pagal „Všį Pilietinio atsparumo iniciatyvos“ ir „Three Cubes“ projektą, orientuotą į Baltijos šalis. Šį projektą remia „Google“, kuris prisideda prie iniciatyvų, skatinančių skaitmeninį raštingumą ir informacijos patikimumo didinimą. Žaidimo pagrindinė misija – padėti moksleiviams atpažinti dezinformacijos šaltinius ir ugdyti gebėjimą kritiškai vertinti internete pasirodančią informaciją. Žaidimas orientuotas į atviros prieigos duomenų naudojimą, suteikdamas vartotojams galimybę mokytis, kaip teisingai patikrinti faktus bei atpažinti klaidinančius šaltinius.
Šis žaidimas yra edukacinė priemonė, skirta naudoti tiek individualiai, tiek mokyklose, integruojant į istorijos ar pilietiškumo pamokas. Žaidimo turinys buvo derinamas su mokytojais, ministerijos atstovais ir akademikais, todėl jį nesunku įtraukti į esamas mokymo programas. Tai padeda ne tik jauniems žmonėms, bet ir plačiajai visuomenei suvokti, kaip svarbu kritiškai analizuoti medžiagą, kurią jie mato internete. Be to, žaidimas skatina diskusijas apie informacijos patikimumą ir bendruomenės sąmoningumą šiuo klausimu, taip padedant kurti labiau informuotą ir atsparią visuomenę.
Žaidimas ugdo projektinio darbo įgūdžius ir suteikia galimybę mokiniams dirbti savarankiškai arba kartu sprendžiant problemas. Mokyti informacijos patikros metodų sukurtas specialus pratybų kursas, tam pasirinkta platforma, panaši į populiarų žaidimą Minecraft. Ši žaidimų platforma leidžia kurti unikalią edukacinę aplinką, kurioje mokiniai gali laisvai tyrinėti, o mokytojai stebėti jų pasiekimus arba bendrauti su jais per platformą, jei to prireiktų. Šis iššūkis vyksta įprastoje aplinkoje – vidurinėje mokykloje, kur mokiniai tampa žaidimo veikėjais ir vaidina patys save. Pagal scenarijų, mokiniai sukviečiami į mokyklos aktų salę, kur apsimetėlis ekspertas siūlo padidinti privalomųjų egzaminų skaičių, norint baigti mokyklą. Mokiniai raginami analizuoti eksperto argumentus, pasitelkiant viešai prieinamus duomenis ir kitus informacijos tikrinimo metodus.
Žaidimo „Dezinformacijos medžioklė“ metodika paremta praktinėmis užduotimis, kurios skatina žaidėjus aktyviai dalyvauti informacijos tikrinimo procesuose. Naudodami realius pavyzdžius, žaidėjai mokosi atpažinti klaidinančią informaciją, analizuoti šaltinius ir taikyti kritinio mąstymo principus. Tokiu būdu lavinami įgūdžiai ne tik geriau orientuotis informacijos pasaulyje, bet ir tapti atspariais dezinformacijos atakoms, kurios ypač aktyvios šiuolaikinėje geopolitinėje erdvėje.
Vaikų ugdymas šiuolaikinėje mokykloje vis dažniau apima ne tik tradicinį mokymą, bet ir gyvenimiškų įgūdžių lavinimą, ypač susijusį su informacijos vertinimu ir kritiniu mąstymu. Dėl to interaktyvus žaidimas „Dezinformacijos medžioklė“ tampa vertingu įrankiu, padedančiu mokiniams lavinti esminius gebėjimus, reikalingus kasdien susiduriant su informacijos srautu internete. Vienas pagrindinių šio žaidimo tikslų – lavinti vaikų skaitmeninį raštingumą, kas yra esminė XXI a. kompetencija. Mokymasis atpažinti dezinformaciją ugdo vaikų gebėjimą naviguoti skaitmeninėje erdvėje ir suformuoti kritinį požiūrį į tai, ką jie mato internete. Tai tampa ypač svarbu, kai moksleiviai pradeda formuoti savo nuomonę apie pasaulį ir įgyja daugiau nepriklausomybės, renkantis informacijos šaltinius.
Žaidimas taip pat gali būti naudojamas kaip priemonė skatinti vaikų socialinę atsakomybę. Vaikai mokosi ne tik atpažinti klaidingą informaciją, bet ir suprasti, kodėl svarbu jos neplatinti. Tai kuria atsakingos visuomenės pamatus, ugdant būsimus piliečius, kurie supranta savo vaidmenį stabdant dezinformacijos plitimą. Interaktyvūs žaidimai, kaip „Dezinformacijos medžioklė“, padeda sužadinti vaikų susidomėjimą ir skatina aktyvesnį mokymąsi. Naudojant žaidimą kaip ugdymo priemonę, mokiniai gali smagiai įsitraukti į edukacinį procesą ir tuo pačiu įgyti vertingų žinių bei įgūdžių. Inovatyvios priemonės suteikia galimybę vaikams labiau įsitraukti į mokymąsi, taip pat skatina bendradarbiavimą atliekant užduotis komandoje.
„Dezinformacijos Medžioklė“ jau sėkmingai naudojama įvairiose švietimo ir mokymo programose, kur žaidimas padeda moksleiviams ir jaunimui ugdyti kritinį mąstymą bei informacinį raštingumą. Švietimo įstaigos, jaunimo centrai ir nevyriausybinės organizacijos gali naudoti šį žaidimą kaip inovatyvią priemonę, skatinančią diskusijas apie dezinformaciją ir jos poveikį kasdienei informacijai. Žaidimas suteikia galimybę dalyviams praktiškai išbandyti savo gebėjimus atpažinti klaidingą informaciją ir rasti patikimus šaltinius, taip mokydamiesi interaktyviai ir smagiai.